Voor de autorijles gebruiken wij de aller nieuwste Sandero Stepway. ( 8 stuks).
Voor de automaat rijlessen gebruiken we de Hyundai i20
Dit zijn zeer geschikte, betrouwbare en milieu bewuste auto's voor de rijlessen. Zo zijn de lesauto's voorzien van de nieuwste snufjes met het hoogste bedieningsgemak.
Verder word er absoluut niet gerookt in de auto.
Bij de eerste paar rijlessen worden de grondbeginselen van het autorijden uitgelegd, zoals de zit- en stuurhouding, het schakelen, het veilig wegrijden en stoppen en de kijktechniek. In de daaropvolgende lessen gaan we de moeilijkheid stukje bij beetje opvoeren. Dit alles aangepast natuurlijk aan het niveau van de leerling.
Tevens komen de bijzondere verrichtingen aan bod, Dit zijn een aantal manoeuvres, waardoor je duidelijk kunt laten zien dat je de auto goed beheerst en dat je begrijpt waar je mee bezig bent. Het zijn vaardigheden, waarmee je je makkelijker en vlotter kunt bewegen tussen het overige verkeer in allerlei voorkomende situaties.
Binnenkort verwelkomen we weer een nieuwe vloot lesauto's. We hebben 10 nieuwe lesauto's besteld. 9 schakel, 1 hybride automaat. Deze worden dit jaar nog verwacht!
We hebben gekozen voor de sportieve Toyota Yaris 1500CC met natuurlijk wederom de nieuwste snufjes.
1. Voor het examen
In het CBR-examencentrum maak je kennis met de examinator. Die legt uit hoe je examen verloopt en controleert:
In de meeste gevallen mag je instructeur meerijden tijdens het praktijkexamen, als jij dat wilt. Soms is dit niet mogelijk, omdat er een tweede medewerker van het CBR meerijdt, bijvoorbeeld een examinator in opleiding. Je instructeur is dan wel bij het begin- en eindgesprek aanwezig.
2. Op het parkeerterrein
Als je de bijzondere verrichting goed hebt gedaan tijdens de tussentijdse toets, krijg je een vrijstelling. Dit betekent dat de examinator je op dat onderdeel niet meer toetst bij je praktijkexamen auto.
3. De examenrit
De examenrit duurt ongeveer 35 minuten. Je rijdt voor een deel zelfstandig naar een bepaalde bestemming. Dit doe je met behulp van een navigatiesysteem. Voor het grootste deel rijd je op aanwijzingen van de examinator. Die kijkt of je veilig en zelfstandig rijdt. Daarbij let hij onder meer op de beheersing van de auto, kijkgedrag en voorrang verlenen. Dat geldt voor alle zeven examenonderdelen. In het onderstaande filmpje worden de onderdelen in het kort behandeld.
Tussen Tijdse Toets
Het verkeer stelt hoge eisen aan iedere deelnemer. De examennormen van het CBR zijn daar vanzelfsprekend op afgestemd. Om nog beter op het examen te komen kan iedere kandidaat een tussentijdse toets doen (niet verplicht). De TTT is een proefexamen welke zal worden afgenomen door een examinator van het CBR en zal verlopen als een echt praktijkexamen. Ook zal de instructeur ter begeleiding met de kandidaat meerijden. De examinator beoordeelt alle examenonderdelen volgens de officiële exameneisen en zal alle onderdelen waar nog aan gewerkt moet worden meegeven op een adviesformulier.
Omdat de TTT hetzelfde verloop heeft als het echte praktijkexamen, zijn veel kandidaten minder zenuwachtig tijdens het examen, omdat ze dan preices weten wat hij/zij kan verwachten. De toets is een goede mogelijkheid om alvast te wennen aan de examensituatie en het bergroot de kans om voor de eerste keer te slagen. Ook kan de kandidaat met de TTT vrijstelling verdienen voor de bijzondere verrichtingen tijdens het eerste praktijkexamen. Zo kan de instructeur na de toets meer tijd besteden aan eventuele minpunten op het adviesformulier en ervoor zorgen at de kandidaat op examen niet voor verrassingen komt te staan.